Thursday 14 June 2012

Tudung dan Kenapa ?

Assalamualaikum.


kenapa dengan tudung ?well,act amna saja nak post mende sebagai peringatan diri sendiri dan juga sapa sapa yang membaca blog amna ni :) semoga bermanfaat.
hokay.sekarang ni macam macam fesyen tudung ada kan ? tudung corak printed lah,bawal obama lah,tudung indon,macam macam lagi . kalau amna nak mention satu satu memang tak habis.amna pun sampai dah tak tahu fesyen apa lagi yang ada.serius kadang kadang amna tengok macam over pulak fesyen berhijab sekarang ni.ye,amna pun kadang kadang terikut jugak dengan fesyen fesyen tudung sekarang ni.tapi amna takde lah sampai over sangat berfesyen *yeke ?* HAHA.


sekadar peringatan dan juga perkongsian.jangan lah pakai tudung itu semata mata terikut dengan  fesyen sekarang.ikhlaskan hati pakai tudung tu ye.amna tak tipu,perempuan yang pakai tudung adalah yang paling cantik.serius wei tak tipu.sejuk mata memandang :) 
masa di tamhidi dulu,ada kaum adam yang menegur tentang tudung.mereka kata jangan pakai tudung yang jarang ketika datang kuliah ataupun kelas.yelah material tudung yang banyak di pasaran sekarang ni kan jarang yang boleh menampakkan leher especially tudung bawal.so ape 'solution'nya ? takkan nak beli tudung baru ? takkan nak sedekahkan tudung kat sapa sapa ?naah,kan ada jual inner tudung  ? pakailah inner tersebut,so takdelah nampak leher.tak panas pun.amna pun pakai inner kalau pakai tudung bawal yang agak jarang.kalau dah pakai inner tu pakai lah kemas kemas.jangan nampak selekeh pula.


lagi.em labuhkan sikit tudung korang kat bahagian depan tu.kene tutup bahagian dada.oh malu lah kalau tudung singkat sangat.serius amna pun malau nak pandang perempuan yang pakai tudung singkat sangat.kalau labuhkan sedikit kompem comel.ini serius.tak tipu jugak.


surah An-nur (24) ayat 31 (tafsir ar-rahman)

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."



so,sama sama lah kita memperbaiki diri sendiri untuk menjadi yang lebih baik dan juga mengejar keredhaan dariNya :)
  

4 comments: